La rapidesa a l’hora de detectar oportunitats de negoci és essencial per a triomfar amb un nou projecte. El context climàtic i ambiental està provocant un canvi de consciència i de comportament en els consumidors que, inevitablement, acaba repercutint a les vendes.
A la nostra consultoria ja fa temps que detectem una clara tendència cap al producte de proximitat i sostenible. Però, en què es fixa realment el públic?
Com més proximitat, menys inversió ambiental en el desplaçament i més suport als negocis locals. La globalització té molts avantatges, però no és tan beneficiós pels petits negocis.
El tancament del centenari Cal Rei n’és un exemple de com el comerç online pot repercutir en les vendes d’un negoci local, fins al punt de provocar el seu final.
Més desplaçaments en el producte i/o materials, també suposa més emissions de CO2 a l’atmosfera. Descentralitzar les activitats és clau per a la transició energètica i la descarbonització.
No es tracta de demonitzar alguns materials i de glorificar-ne d’altres, es tracta de fer un balanç i saber quins materials dificulten la sostenibilitat d’un producte i quins n’ajuden.
Per exemple, si un producte està fet amb materials de mala qualitat, la durabilitat d’aquest serà molt curta i ens portarà a comprar-ne un de nou amb un termini de temps molt curt. Fabricar productes nous suposa un impacte al medi ambient més gran del que ens pensem i haver-ho de fer de manera constant perquè tot se’ns fa malbé de seguida és precisament una de les coses que hem d’evitar. Invertir en materials de qualitat permetrà al consumidor obtenir productes de millor qualitat i durabilitat.
Una altra qüestió és la despesa que suposa fabricar segons quins materials i la dificultat a l’hora del seu reciclatge. Per exemple, el plàstic prové del petroli, un recurs fòssil no renovable que emet grans quantitats de gasos d’efecte hivernacle. A més, només el 10% del plàstic es recicla en tot el món i només es pot fer fins a 7 vegades.
La fusta prové dels boscos que, si són gestionats de manera responsable, es tracta d’un bon material de fàcil reciclatge. L’alumini i el vidre també es poden reciclar de manera relativament senzilla i infinita.
No tot el que està fet amb plàstic és un mal producte, però sovint, és millor invertir en materials més responsables. I això el client ho sap.
S’ha utilitzat una font d’energia neta i renovable en el procés de fabricació? Quins són els residus que s’han generat? S’han gestionat de manera correcta? S’incentiva el reciclatge i la reutilització? Hi ha un control del malbaratament d’aigua? Les oficines són eficients energèticament? Són qüestions a tenir en compte per tal que el producte final tingui una empremta ambiental tan reduïda com sigui possible.
Has invertit en tots aquests processos per tal que el teu producte sigui més sostenible? Fes-ho saber al client! Inverteix en màrqueting i realitza estratègies per tal que el client n’estigui assabentat. Un client informat, pren decisions de compra intel·ligents. Ajuda’l!
Sigues transparent i comunica orgullós la traçabilitat del teu producte.
El Greenwashing és una estratègia de màrqueting que fan servir moltes marques per a augmentar les vendes. La traducció literal és “neteja verda” i es refereix a totes aquelles campanyes de màrqueting enfocades cap a la sostenibilitat, però que en realitat no ho són tant, i només busquen l’atenció del client.
Per dir que un producte és sostenible, ha de ser sostenible de veritat i això el client ho sap. La incoherència pot ser contraproduent i pot generar rebuig a un públic cada cop més conscienciat.
Els hàbits de compra dels consumidors estan canviant i mantenir-se informat és clau per la transformació i adaptació del teu negoci. Estigues atent a les properes notícies per no perdre’t cap novetat!